29 września 2012 r. w Jaworzynie Śląskiej odbędzie się po raz drugi międzynarodowy zlot zabytkowych parowozów. Do Muzeum znajdującego się w zabytkowej lokomotywowni z przełomu XIX i XX wieku przyjadą parowozy z Niemiec, Czech i Polski.

Organizatorzy spodziewają się 6 parowozów, w tym parowóz produkcji BR35 1019-5 wyprodukowany został w zakładach BORSIG Berlin w 1936. To parowóz pospieszny o masie 175 t, poruszający się z prędkością maksymalna 130 km/h. W 1936 roku kosztował 193 521 Reichsmarek. Dziś pozostaje własnością Lausitzer Dampflok Club e.V. z Cottbus.
Kolejnym parowozem , który zawita w Jaworzynie Śląskiej to BR52 8080-5 niemiecka lokomotywa wojenna o uproszczonej konstrukcji zbudowana w 1944 roku w zakładach Maschinenbau & Bahnbedarf AG Berlin. Zrekonstruowana w 1963 roku. Własność Ostsächsische Eisenbahnfreunde e.V.z Lobau.
Gościem z Czech będzie parowóz 213.901 – lokomotywa przemysłowa, zbudowana do prowadzenia prac manewrowych, wyprodukowany w 1954 roku w zakładach Českomoravská Koleben Daňek. Odrestaurowany przez Klub Przyjaciół Pojazdów Kolejowych z BRNA. Polskie parowozy będzie reprezentować TKt48-18 – polski parowóz tendrzak, zbudowany do prowadzenia składów towarowych i lekkich pociągów osobowych w obrębie dużych aglomeracji miejskich. Lokomotywa zbudowana w zakładach Im. Józefa Stalina w Poznaniu (Dawniej Zakłady Im. Hipolita Cegielskiego) w 1951 roku. W 2010 roku poddana naprawie głównej w zakładach Interlok Piła wraca na tory. Masa parowozu to 98t, moc 1060 KM pozwala osiągnąć prędkość 80 km/h.
Z parowozowni Wolsztyn przyjedzie Ol49-59 – seria polskich parowozów przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich lub lekkich składów pospiesznych. Moc 1290 KM pozwalała osiągnąć prędkość 100 km/h. Lokomotywa Ol49-59 wyprodukowana została w 1953 roku w Zakładach Im. Feliksa Dzierżyńskiego (Dawniej: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie),
Zabytkowe parowozy po powitaniu na stacji w Jaworzynie Śląskiej o godzinie 11.30 wjadą na teren Muzeum, gdzie odbędzie się ich prezentacja. Zademonstrowane zostaną czynności wykonywane przy codziennej obsłudze parowozu. Uzupełnianie węgla, nalewanie wody przed wyjazdem w trasę, kontrola i regulacja maszyn. Odwiedzający Muzeum będą mogli wejść do wybranych parowozów, dowiedzieć się o ich działaniu, historii, a także o przebytych trasach. Pokazy ruchu zabytkowych parowozów na terenie lokomotywowni będą trwały przez cały dzień .
Szczególną atrakcją dla koneserów teatru i muzyki alternatywnej będzie wieczorny koncert na terenie Muzeum. W rolę aktorów wcielą się parowozy, które w szczególnej aranżacji w otoczeniu świateł, pary i fantastycznych dźwięków twórców zespołu Babu Król stworzą niepowtarzalne artystyczne wrażenia. Parowozy z ,,duszą” w towarzystwie olbrzymich lalek, stworzonych i poruszanych przez członków grupy teatralnej ,,Klinika Lalek”, zaprezentuje bajeczny świat opowiedziany oczami maszyn epoki pary. Premiera spektaklu rozpocznie się o godz. 19.00 a zakończy się pokazami ogni sztucznych.
Gala Parowozów znajdzie swój finał nocą , koncertami muzycznymi w ramach Dni Jaworzyny Śląskiej.
W niedzielę 30 września na terenie bocznicy nadal będzie można podziwiać parowozy, zwiedzić zabudowania zabytkowej lokomotywowni, a także oraz przejechać się taborem kolejowym.

[Źródło: http://www.turystyka.dolnyslask.pl/]

PS.: I tu należy zadać pytanie – dlaczego takie pokazy nie mogłyby odbywać się w Kłodzku?… A później „przejażdżka” do Kudowy lub Wałbrzycha i z powrotem…

REKLAMA: