Po 101 latach istnienia, budynek dworca kolejowego w Krosnowicach zakończył swój żywot. W dniach 3-4 grudnia br. resztki obiektu zostały zburzone a gruz wywieziony. Stacja kolejowa w Krosnowicach jest dobitnym przykładem polityki gospodarczej PKP w latach 90. XX wieku – ze szczytu do niebytu.

Pierwsza stacja kolejowa w Krosnowicach powstała w grudniu 1876 r. (wówczas Rengersdorf – obecnie Krosnowice Górne) przy świeżo uruchomionej linii kolejowej Kłodzko – Międzylesie. W latach 1896-97 wybudowano linię kolejową z Krosnowic do Stronia Śląskiego. W 1897 r., w rozwidleniu torów, zbudowano nowy przystanek osobowy Nieder Rengersdorf (Krosnowice Dolne). W 1901 r. status przystanku podniesiono do rangi stacji przeładunkowej. Szybki wzrost ruchu pasażerskiego oraz towarowego, spowodował konieczność rozbudowy. W grudniu 1911 r. oddano do użytku nowy budynek dworcowy. Był to obiekt parterowy z dobudowanym poprzecznym piętrem technicznym. Przez szereg lat stacja była bardzo zadbana. Po wojnie w budynku dworcowym mieściła się kasa biletowa, poczekalnia i restauracja. Wielokrotnie Krosnowice zajmowały czołowe miejsca w konkursach na najlepiej utrzymaną stację. Np. w 1984 r. stacja zajęła pierwsze miejsce w konkursie „Pasażerskie lato” za estetykę i porządek. Na początku lat 90. XX wieku rozpoczęła się powolna degradacja stacji. Najpierw Krosnowice Kłodzkie utraciły status stacji węzłowej na rzecz posterunku odgałęźnego Kłodzko Nowe, a w 1994 r. zlikwidowano etat dyżurnego ruchu. 15 marca 2004 r. zlikwidowano ruch pociągów osobowych na linii do Stronia Śląskiego. Dewastacja budynku dworcowego postępowała tak szybko, że już w 2009 r. obiekt został zakwalifikowany do wyburzenia. Dzieło zniszczenia dokonało się na mocy przetargu numer 40N16d-223/65/12 z dnia 7 września 2012 r., dotyczącego rozbiórki budynku dworca Krosnowice Kłodzkie. Zleceniodawca: PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.

REKLAMA: