► Informacja o rozkładzie jazdy tylko w internecie i na stacjach
Po raz ostatni książkowy rozkład jazdy pociągów został wydany na sezon 2011/2012 – skończył ważność 8 grudnia 2012 r. Na sezon 2012/2013 książkowy rozkład jazdy już się nie ukazał. Wiąże się to ze zmianą ustawy o transporcie kolejowym, która odpowiedzialność za informację o rozkładzie jazdy przerzuca z przewoźników na spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dotychczas książkowy rozkład zawierający godziny kursowania pociągów wszystkich przewoźników wydawał jeden z nich – Przewozy Regionalne. Tymczasem PKP PLK, przejmując nowe obowiązki, nie zdecydowały się na wydawanie książkowego rozkładu.
Obecnie informacja – dostępna poza stacjami i przystankami – opiera się na rozkładzie internetowym oraz na dostępnych na stronie internetowej PKP PLK planszach z godzinami odjazdów dla wszystkich punktów na sieci kolejowej. Zbiorcze tabele z książkowego rozkładu prezentujące układ wszystkich pociągów na poszczególnych liniach całkowicie zniknęły – tabele nie są dostępne nawet w formie elektronicznej. Tak oto zlikwidowany został jeden z kanałów informacji o rozkładzie jazdy. – Największym przegranym jest w tej sytuacji pasażer, któremu oprócz pogarszającej się oferty przewozowej, serwuje się brak informacji – mówi Patryk Skopiec z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.
Wadą książkowego rozkładu była wysoka cena i ciągłe zmiany – ostatnia edycja książkowego rozkładu jazdy kosztowała aż 72,59 zł, a w rocznym okresie obowiązywania ukazało się do niej aż 108 errat. Tymczasem w Czechach książkowy rozkład – sprzedawany na dworcach oraz w księgarniach – kosztuje w przeliczeniu około 11 zł, dzięki czemu sprzedaje się w ponad 40 tys. egzemplarzy.„Papierowy rozkład jazdy wciąż jest bestsellerem” – pisał czeski dziennik „Lidové Noviny”. W Szwajcarii, gdzie za trzytomowe wydawnictwo, liczące w sumie prawie 4 tys. stron, prezentujące rozkłady kolei, żeglugi, kolei linowych oraz autobusów trzeba zapłacić około 55 zł. W Niemczech – gdzie z wydawania książkowego rozkładu jazdy pociągów zrezygnowano już w 2009 r. – wciąż na stronie internetowej Deutsche Bahn dostępne są zbiorcze tabele dla poszczególnych linii. – Tabela prezentuje kompleksową ofertę na całej linii, podczas gdy internetowy rozkład pokazuje nam połączenia tylko na konkretny dzień. Tabela pozwala również szybko sprawdzić postoje pociągu na dowolnych stacjach z odcinka, którego dotyczy – mówi Grzegorz Wąsowicz, miłośnik kolei z Opolszczyzny.
[Źródło: Z Biegiem Szyn – nr 1/2013]